OM SKOLAN

VÄLKOMNA TILL ESTNISKA SKOLAN I STOCKHOLM!

OM SKOLAN

Estniska Skolan har sedan 1973 legat mitt i Gamla Stan i Stockholm belägen på tomten av ett gammalt Dominikanerkloster. Från hösten 2019 till våren 2021 låg skolan i Hammarby sjöstad på grund av att våra ordinarie lokaler genomgick ett stambyte och en utbyggnad av ventilationen. Nu är vi tillbaka i Gamla stan igen i nyrenoverade lokaler!

Skolan följer svensk läroplan och det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska. Estland, dess språk och kultur, genomsyrar dock skolans verksamhet och estniskundervisningen är uppdelad i två nivågrupper så eleverna kan ta del av den på bästa sätt. När sångfestivalen anordnas i Tallinn medverkar ofta skolans kör. De flesta av våra elever har någon anknytning till Estland, men skolan tar emot alla som är beredda att lära sig estniska.

Klassresor görs i klass 5 och 9. Klass 5 åker till Estland och besöker bland annat vår vänskola i Pärnu medan klass 9 på hösten åker till Abisko i Norrland och vandrar längs natursköna vandringsleder och bestiger höga berg!

På hösten åker eleverna i åk 4-8 till lägerskola på Barnens ö. Där ges möjlighet att vara mitt i naturen och fördjupa sina kunskaper i biologi. Dit förläggs även delar av idrottsundervisningen då vi har tillgång till större ytor.

I december går skolans traditionella julfest av stapeln. Det är stockholmsesternas största årliga tillställning som samlar ca 600 personer. Eleverna förbereder för detta genom elevens val-lektionerna där de kan välja att vara med i julpjäsen, sy kostymer eller framställa kulisser. Skolkörerna och instrumentalister uppträder också. Föräldrarna ordnar med kafeteria och de yngre barnen har tillverkat juldekorationer till basaren. Världens bästa jultomte går också runt och delar ut julklappar!

Estniska Skolan ger många möjligheter till uppträdanden. Till våra traditioner hör firande av första advent, julfesten, Estlands nationaldagsfirande i februari, skolans födelsedagsfirande i mars, talangjakten i april och vårkonserten i maj.